Towarzystwa Miłośników Szachów „Roszada”
w Gliwicach
Tekst jednolity, uwzględniający zmiany dokonane Uchwałą Nr 5 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Towarzystwa Miłośników Szachów „ROSZADA” w Gliwicach z dnia 29.10.2002r. oraz chwałą Nr 2 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Towarzystwa Miłośników Szachów „ROSZADA” w Gliwicach z dnia 22.02.2003r.
ROZDZIAŁ I
Postanowienia ogólne
p. 1
Towarzystwo Miłośników Szachów „Roszada” w Gliwicach, zwane w dalszych postanowieniach statutu „Towarzystwem”, jest stowarzyszeniem zarejestrowanym i posiada osobowość prawną.
p. 2
Terenem działalności Towarzystwa jest obszar Rzeczypospolitej Polskiej.
p. 3
Siedzibą władz Towarzystwa jest miasto Gliwice.
p. 4
( skreślony )
p. 5
Działalność Towarzystwa opiera się na pracy społecznej członków Towarzystwa.
p. 6
Towarzystwo może używać pieczęci zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz może
posiadać odznaki organizacyjne.
– 2 –
ROZDZIAŁ II
Cele i środki działania
p. 7
1. Celem Towarzystwa jest:
popularyzacja szachów i animacja życia szachowego w mieście Gliwice, docelowo w Makroregionie Śląskim;
wyszukiwanie talentów w tej dziedzinie sportu poprzez organizację zawodów szachowych dla młodzieży szkolnej;
opieka trenerska i stworzenie warunków rozwoju młodym utalentowanym zawodnikom;
opieka trenerska i finansowa dla zdolnych i prezentujących wysoki poziom tej dyscyplinie szachistów;
utworzenie sekcji wyczynowej składającej się z najlepszych graczy zrzeszonych w Towarzystwie;
rozwijanie umiejętności sportowych członków Towarzystwa.
wspieranie pracą społeczną i środkami finansowymi sportowej działalności niepełnosprawnych członków Towarzystwa, w szczególności organizacja
imprez i turniejów szachowych o charakterze integracyjnym oraz współpraca z innymi organizacjami, zajmującymi się problematyką sportu niepełnosprawnych.
2. Cele określone w pkt. 1 Towarzystwo realizuje z zachowaniem obowiązujących przepisów przez:
dążenie do zrzeszenia jak największej liczby członków Towarzystwa oraz ułatwienie im udziału we wszystkich przejawach działalności;
współpracę przy organizacji zawodów szachowych, obozów treningowych z odpowiednimi władzami państwowymi, instytucjami, organizacjami społecznymi, przedstawicielami sfery gospodarczej oraz ze wszystkimi osobami pragnącymi przyczynić się do rozwoju Towarzystwa.
ROZDZIAŁ III
Członkowie, ich prawa i obowiązki
p. 8
Członkowie Towarzystwa dzielą się na:
zwyczajnych, wspierających, honorowych.
– 3 –
p. 9.
Członkiem zwyczajnym może być każdy, tak obywatel Polski jak i obcokrajowiec, kto pragnie wnieść swój wkład pracy społecznej w realizację celów klubu i kto złoży pisemną deklarację przystąpienia do klubu.
2. Przyjmowanie i skreślanie w listy członków zwyczajnych następuje na podstawie uchwały zarządu Towarzystwa.
3. Młodzież w wieku 14 lat do 18 lat może uczestniczyć w działalności Towarzystwa o uzyskaniu pisemnego zezwolenia swoich rodziców lub prawnych opiekunów. Nie posiada jednak praw wyborczych do statutowych organów Towarzystwa oraz prawa do udziału w głosowaniu nad uchwałami nikt, kto nie ukończył wieku osiemnastu lat.
p. 10
Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, która dla poparcia klubu zadeklaruje stałą składkę. Przyjmowanie i skreślanie z listy członków wspierających następuje na podstawie uchwały Zarządu Towarzystwa.
p. 11
Członkiem honorowym może być osoba szczególnie zasłużona w realizację celów Towarzystwa. Nadanie godności członka honorowego następuje na podstawie uchwały Walnego Zebrania członków podjętej w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów.
p. 12
1. Członkowie honorowi zwyczajni i honorowi mają prawo:
czynnego i biernego prawa wyborczego do władz Towarzystwa;
do korzystania z pomocy oraz urządzeń Towarzystwa.
2. Członkom wspierającym i młodzieży niepełnoletniej przysługują uprawnienia wymienione w odpowiednich punktach Statutu.
p. 13
Członkowie Towarzystwa są obowiązani:
a) aktywnie uczestniczyć w realizacji celów Towarzystwa;
b) przestrzegać postanowień Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa;
c) regularnie opłacać składkę członkowską.
p. 14
Prawa członka
wygasają na skutek:
wystąpienia członka – zgłoszonego na piśmie – po uprzednim uregulowaniu składek złonkowskich;
skreślenia z listy członków;
wykluczenia członka z Towarzystwa.
– 4 –
ROZDZIAŁ IV
Władze Towarzystwa
p. 15
1. Władzami Towarzystwa są:
Walne Zebranie Członków; Zarząd Towarzystwa; Komisja Rewizyjna Towarzystwa.
2. Kadencja władz Towarzystwa trwa trzy lata.
3. Członkowie władz Towarzystwa pełnią swe funkcje honorowo.
Walne Zebranie Członków
p. 16
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Towarzystwa.
2. Walne Zebranie może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
p. 17
Do kompetencji Walnego Zebrania należy:
1. uchwalenie programu działalności Towarzystwa;
2. rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
3. podejmowanie uchwał w sprawach przedstawionych przez Zarząd, Komisję Rewizyjną i członków;
4. wybór Zarządu i Komisji Rewizyjnej;
5. uchwalanie zmian Statutu;
6. uchwalanie regulaminów wewnętrznych Towarzystwa;
7. uchwalanie wysokości składek członkowskich;
8. podjęcie uchwały w sprawie rozwiązania Towarzystwa;
9. podejmowanie uchwał, które wymagają decyzji Walnego Zebrania.
p. 18
1. Walne Zebranie zwoływane jest przez Zarząd, oraz przynajmniej raz na trzy lata.
2. O terminie Walnego Zebrania wraz z proponowanym porządkiem obrad Zarząd zawiadamia członków co najmniej 20 dni przed terminem rozpoczęcia zebrania.
p. 19
1. Walne Zebranie zwoływane jest:
na podstawie uchwały Zarządu;
na żądanie Komisji Rewizyjnej;
na pisemny wniosek co najmniej ¼ ogólnej liczby członków Towarzystwa.
2. Zarząd zwołuje Nadzwyczajne Walne Zebranie w terminie do 2 tygodni od podjęcia uchwały lub od dnia otrzymania wniosku (żądania).
– 5 –
p. 20
W Walnym Zebraniu z głosem doradczym mogą brać udział również osoby zaproszone.
p. 21
1. Uchwały Walnego Zebrania podejmowane są zwykłą większością głosów, przy obecności przynajmniej połowy ogólnej liczby członków, jeśli dalsze postanowienia nie stanowią inaczej.
2. W przypadku braku quorum Walne Zebranie zostaje przeniesione na termin późniejszy, nie dłuższy jednak niż dwa tygodnie od daty jego zwołania. W tym przypadku podjęte uchwały Walnego Zebrania, zgodne z jego porządkiem, są ważne, bez względu na liczbę obecnych na Zebraniu członków Towarzystwa.
p. 22
Walne Zebranie prowadzi Przewodniczący wybrany przez to zebranie. Z obrad Walnego Zebrania spisuje się protokół podpisany przez Przewodniczącego i Sekretarza Walnego Zebrania. Zarząd
p. 23
Zarząd Towarzystwa składa się z 5 do 8 członków, wybieranych przez Walne Zebranie w głosowaniu tajnym. Liczbę członków Zarządu ustala Walne Zebranie.
p. 24
Do zakresu działalności Zarządu należy:
1. reprezentowanie Towarzystwa na zewnątrz przez prezesa lub działających wspólnie dwóch członków Zarządu;
2. kierowanie sprawami Towarzystwa;
3. realizacja uchwał Walnego Zebrania;
4. zwoływanie Walnych Zebrań;
5. sporządzanie sprawozdań rocznych, budżetów i bilansów oraz przedstawianie ich Walnemu Zebraniu do rozpatrzenia;
6. przyjmowanie i wykluczanie członków:
wykluczenie członka z Towarzystwa może nastąpić w przypadku nie przestrzegania Statutu, regulaminów i uchwał władz Towarzystwa, naruszania zasad współżycia społecznego. Od decyzji Zarządu o wykluczeniu z Towarzystwa przysługuje zainteresowanemu prawo wniesienia odwołania do Walnego Zebrania, złożone na piśmie w ciągu 2 tygodni od dnia doręczenia członkowi wspomnianej decyzji;
– decyzję o skreśleniu z listy członków podejmuje Walne Zebranie
7. administracja majątkiem i funduszami stowarzyszenia;
8. prowadzenie korespondencji i rachunkowości Towarzystwa zgodnie z przepisami prawnymi oraz uchwalonym przez Walne Zebranie budżetem;
9. orzekanie kar porządkowych w postaci:
a) upomnienia,
b) zawieszenia w prawach członka Towarzystwa na okres od 1 miesiąca do 6 miesięcy.
– 6 –
Od wymienionych w pkt a i b kar porządkowych zainteresowanemu przysługuje prawo wniesienia odwołania w trybie określonym w pkt 6 tego paragrafu.
p. 25
Zebranie Zarządu jest prawomocne przy obecności co najmniej połowy jego członków. Uchwały zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym.
p. 26
Organizację i tryb pracy Zarządu określa regulamin uchwalony przez Zarząd. Komisja Rewizyjna
p. 27
1. Komisja Rewizyjna jest organem kontroli Towarzystwa.
2. Komisja Rewizyjna składa się z trzech członków wybranych przez Walne Zebranie zwykłą większością głosów w głosowaniu tajnym. Komisja Rewizyjna wybiera ze swego grona przewodniczącego. Członkowie Komisji Rewizyjnej nie mogą wchodzić w skład innych organów wykonawczych Towarzystwa. W przypadku ustąpienia członka Komisji Rewizyjnej w czasie kadencji, jego miejsce zajmuje członek, który w wyborach uzyskał kolejną liczbę głosów.
3. Komisja Rewizyjna czuwa nad działalnością Zarządu. Ma ona prawo dokonywania kontroli w każdym czasie, a obowiązkiem jej jest sprawdzić przynajmniej raz w roku wszystkie księgi, dokumenty oraz stan majątkowy Towarzystwa. Z każdej dokonanej kontroli Komisja Rewizyjna sporządza protokół. Z czynności swoich Komisja Rewizyjna składa sprawozdanie Walnemu Zebraniu.
ROZDZIAŁ V
Majątek Towarzystwa
p. 28
1. Majątek Towarzystwa stanowią: ruchomości, nieruchomości, fundusze.
2. Na fundusze Towarzystwa składają się:
a) wpływy wpisowego i składek członkowskich;
b) dochody z urządzanych przez Towarzystwo imprez;
c) darowizny, spadki, zapisy oraz dochody z ofiarności publicznej;
d) dotacje;
e) ( skreślony )
3. Rachunkowość Towarzystwa prowadzi się zgodnie z przyjętymi w rachunkowości przepisami.
p. 29
1. Oświadczenie w sprawach majątkowych Towarzystwa składa przewodniczący lub wiceprzewodniczący Zarządu i skarbnik Towarzystwa.
2. Dla ważności pism i dokumentów wymagane są podpisy prezesa Towarzystwa lub 2 członków zarządu Towarzystwa działających wspólnie.
– 7 –
ROZDZIAŁ VI
Zmiana Statutu i rozwiązanie Towarzystwa
p. 30
1. Zmiana Statutu lub rozwiązanie Towarzystwa wymagają uchwały Walnego Zebrania podjętej w głosowaniu jawnym większością 2/3 głosów przy obecności co najmniej połowy ogólnej liczby osób uprawnionych do głosowania.
2. W razie podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o rozwiązaniu Towarzystwa, Walne Zebranie zadecyduje o przeznaczeniu majątku Towarzystwa i powoła Komisję Likwidacyjną.
3. Uchwała Walnego Zebrania o przeznaczeniu majątku Towarzystwa wymaga zatwierdzenia przez organ rejestracyjny.